Ευρωπαϊκή αγορά μεταφορών Q3 2025: Η μεγάλη μετατόπιση
Η ζήτηση για μεταφορές αυξάνεται κατά 25%, ενώ η προσφορά χώρου φορτίου μετατοπίζεται σε τρεις ανατολικοευρωπαϊκούς κόμβους.
Η ευρωπαϊκή αγορά spot παρουσιάζει το τρίτο τρίμηνο του 2025 μια αξιοσημείωτη εξέλιξη: ενώ η ζήτηση για μεταφορές αυξάνεται, η προσφορά χώρου φορτίου παραμένει σταθερή και οι τιμές αυξάνονται μόνο μετριοπαθώς. Ο λόγος είναι ότι η αύξηση της ζήτησης βασίζεται κυρίως σε μια οικονομική ανάκαμψη στη Δυτική Ευρώπη, ενώ ο διαθέσιμος όγκος φορτηγών μετατοπίζεται όλο και περισσότερο προς την Ανατολική Ευρώπη.
Περιεχόμενο αυτής της τριμηνιαίας έκθεσης:
- Προσφορές φορτίων
- Προσφορές φορτηγών
- Τιμές μεταφοράς
- Η αγορά spot της Γερμανίας
- Η αγορά spot της Αυστρίας
Προοπτικές για το τέταρτο τρίμηνο του 2025
Η Δυτική Ευρώπη ενισχύει τη ζήτηση για μεταφορές
Ο αριθμός των προσφορών φορτίων αυξήθηκε περαιτέρω το τρίτο τρίμηνο του 2025 και σημείωσε άνοδο κατά 25% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. «Υπήρχαν δύο βασικοί παράγοντες για αυτό: Σε μεγάλες αγορές της νοτιοδυτικής Ευρώπης ξεκίνησε μια οικονομική ανάκαμψη, μεταξύ άλλων στη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία. Αυτές προσέφεραν το τρίτο τρίμηνο του 2025 σημαντικά περισσότερα φορτία στην αγορά spot σε σχέση με πριν από ένα χρόνο», δηλώνει ο Gunnar Gburek, Head of Business Affairs στην TIMOCOM. «Ταυτόχρονα, παρατηρούμε ισχυρές αγορές ανάπτυξης στην Ανατολική Ευρώπη, κυρίως στην Πολωνία, που προκαλούν μια αποφασιστική μετατόπιση των δυνατοτήτων.»
Προσφορές φορτίων - Τρίτο τρίμηνο 2025 έναντι Τρίτου τριμήνου 2024
Η ζήτηση για μεταφορές αυξάνεται σε όλη την Ευρώπη κατά +24,8%
Κορυφαίες 5 αγορές παρόχων φορτίων: Γερμανία, Γαλλία, Πολωνία, Ιταλία, Ολλανδία
Η Δυτική Ευρώπη ως κινητήρια δύναμη ανάπτυξης: 31,5%
Πολωνία: +31 % προτάσεις φορτίων μετά από τριπλασιασμό το προηγούμενο έτος
Στην Ανατολική Ευρώπη διαμορφώνονται τρεις κόμβοι χωρητικότητας.
Η προσφορά φορτηγών στην ευρωπαϊκή οδική μεταφορά φορτίων παρέμεινε στα επίπεδα του προηγούμενου έτους το τρίτο τρίμηνο. «Ο αριθμός -3% δεν λέει τίποτα για την δραματική εξέλιξη που κρύβεται πίσω από αυτό», εξηγεί ο Gunnar Gburek. «Σε ορισμένες αγορές υπήρξαν μαζικές μειώσεις χωρητικότητας, οι οποίες καλύφθηκαν από άλλες αγορές. Παρατηρούμε μια σαφή μετατόπιση προς συγκεκριμένα κέντρα χωρητικότητας.»
Με μια επιπλέον αύξηση της τάξης του 35%, οι εταιρείες με έδρα τη Λιθουανία κατέλαβαν την κορυφή των τριών μεγαλύτερων αγορών φορτηγών στο τρίτο τρίμηνο του 2025. Έτσι, η Λιθουανία δεν είναι μόνο ο μεγαλύτερος, αλλά και ο πιο σταθερός πάροχος φορτηγών στην ευρωπαϊκή αγορά spot. Τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά παρόχων αποτελούσαν οι πολωνικές εταιρείες, παρόλο που η προσφορά τους σε φορτηγά μειώθηκε πρόσφατα, και ακολουθούσαν οι εταιρείες από τη Ρουμανία, των οποίων οι προσφορές φορτηγών στην TIMOCOM ανταλλαγή φορτίων αυξήθηκαν κατά 27% το τρίτο τρίμηνο.
Gburek: «Παρατηρούμε εδώ και δύο χρόνια μεγάλη κινητικότητα στις πολωνικές και ρουμανικές εταιρείες. Ο αριθμός των προσφορών για χώρο φορτίου είναι πολύ υψηλός, αλλά δεν είναι πλέον διαθέσιμος στην ευρωπαϊκή αγορά σε πλήρη έκταση και μόνιμα. Ο λόγος γι’ αυτό πιθανότατα είναι ότι η οικονομία των δύο χωρών αναπτύσσεται ή ανακάμπτει, κάτι που βλέπουμε από τις αυξανόμενες προσφορές φορτίων και στις δύο χώρες. Για τις εταιρείες φορτηγών αυτό σημαίνει ότι μπορούν να χρησιμοποιούν τα δικά τους φορτηγά και κυρίως τους οδηγούς τους εξίσου αποτελεσματικά στο εγγύς περιβάλλον και δεν χρειάζεται να τα στέλνουν μέχρι τη Δυτική Ευρώπη για να κερδίσουν χρήματα.»
Προσφορές φορτηγών - Τρίτο τρίμηνο 2025 έναντι Τρίτου τριμήνου 2024
Κορυφαίες 5 αγορές παρόχων φορτηγών : Λιθουανία, Πολωνία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Αυστρία
Μεγάλοι πάροχοι της Ανατολικής Ευρώπης με μεταβλητή πορεία: Πολωνία: +24% (2023-2024) και -21% (2024-2025); Ρουμανία: -47% και +27%
Οι εταιρείες της Δυτικής Ευρώπης προσφέρουν λιγότερα φορτηγά: Ολλανδία -20%, Αυστρία -19%, Γερμανία -15%
Τα Βαλκάνια χάνουν χωρητικότητες προς τη Ρουμανία: Βουλγαρία -21%, Σλοβενία -24%, Κροατία -5%, Σερβία +3%
Οι τιμές μεταφοράς αυξάνονται με μέτρο παρά τη μεγάλη ζήτηση
Οι τιμές μεταφοράς στην ευρωπαϊκή spot αγορά έχουν αυξηθεί συνεχώς τα τελευταία δύο χρόνια. Το τρίτο τρίμηνο του 2025, οι μέσες εβδομαδιαίες τιμές προσφοράς των εντολέων κυμαίνονταν μεταξύ 1,43 € και 1,67 € ανά χιλιόμετρο. Την ίδια περίοδο, οι τιμές προσφοράς των αναδόχων κυμαίνονταν μεταξύ 1,49 € και 1,68 €. Έτσι, οι τιμές προσφοράς των παρόχων φορτίου και των παρόχων υπηρεσιών μεταφοράς στην Ευρώπη ήταν πρόσφατα ασυνήθιστα κοντά η μία στην άλλη.
«Η εξέλιξη των τιμών είναι συνολικά πιο μετριοπαθής από ό,τι υποδηλώνει η κατάσταση της αγοράς», λέει ο Gunnar Gburek. «Ένας βασικός λόγος είναι ότι η μείωση της διαθεσιμότητας χωρητικότητας των δυτικοευρωπαϊκών επιχειρήσεων καλύπτεται από ανταγωνιστές της ανατολικής Ευρώπης. Και με μια ματιά πέρα από την αγορά spot, μπορεί να ειπωθεί ότι η τεράστια πίεση στις τιμές στην αγορά των μεταφορών οδηγεί σε μια στρατηγική αναπροσαρμογή πολλών μεταφορικών εταιρειών. Αυτό περιλαμβάνει τόσο την εξειδίκευση όσο και την εστίαση σε πιο ποιοτικά τμήματα στη Δύση και σε οικονομικά ελκυστικές αγορές στην Ανατολή.»
Οι διαδρομές φορτίου μεταξύ Γερμανίας και Δυτικής Ευρώπης ενισχύονται
Η γερμανική αγορά κατέγραψε το τρίτο τρίμηνο μια σαφή αύξηση των φορτίων κατά 31% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το μερίδιο της εσωτερικής μεταφοράς έχει μειωθεί συνεχώς τα τελευταία χρόνια και το τρίτο τρίμηνο του 2025 αποτελεί την πρώτη φορά που αντιπροσωπεύει λιγότερο από το ήμισυ όλων των γερμανικών αιτημάτων μεταφοράς. Επιπλέον, η μείωση της χωρητικότητας συνεχίζεται. Το 3ο τρίμηνο, οι γερμανικές εταιρείες κατέθεσαν ξανά 15% λιγότερες προσφορές φορτηγών σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
Στις κορυφαίες σχέσεις ανάπτυξης αντικατοπτρίζονται οι ευρωπαϊκές εξελίξεις: Οι διαδρομές φορτίων μεταξύ Γερμανίας και των δυτικών γειτονικών χωρών Γαλλίας, Βελγίου και Ολλανδίας αυξήθηκαν σε σημασία και προς τις δύο κατευθύνσεις. Επιπλέον, η Ισπανία εξέπληξε ως ισχυρός αποδέκτης γερμανικών φορτίων και η Πολωνία ως αυξανόμενη χώρα προέλευσης φορτίων.
Οι τιμές μεταφοράς εντός της Γερμανίας έχουν αυξηθεί ελαφρώς τους τελευταίους μήνες, αν και οι προσδοκίες τιμών των παρόχων υπηρεσιών μεταφοράς παρέμειναν σταθερά υψηλότερες από αυτές των εντολέων. Συγκεκριμένα, οι τιμές προσφοράς των παρόχων φορτίου το τρίτο τρίμηνο κυμάνθηκαν μεταξύ 1,56 € και 1,90 € ανά χιλιόμετρο, ενώ οι πάροχοι υπηρεσιών μεταφοράς προσέφεραν τιμές μεταξύ 1,69 € και 2,06 € ανά χιλιόμετρο.
Γερμανία - Τρίτο τρίμηνο 2025 έναντι τρίτου τριμήνου 2024
Οι προσφορές φορτίων αυξήθηκαν κατά 31%
Οι προσφορές φορτηγών μειώθηκαν κατά 15%
Εξισορροπημένες εσωτερικές μεταφορές και διεθνείς διαδρομές
Οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο 0,10 € ανά χιλιόμετρο.
Η Αυστρία είναι σημαντική αγορά διέλευσης για ευρωπαϊκά φορτία
Η αυστριακή αγορά spot παρουσιάζει μια σαφή ανισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Η προσφορά φορτηγών από αυστριακές εταιρείες μειώθηκε ξανά το τρίτο τρίμηνο. Με μείωση 19%, η πτώση ήταν μικρότερη σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά εδραίωσε την ήδη υιοθετημένη τάση. Ταυτόχρονα, οι αυστριακές εταιρείες προσέφεραν στην αγορά spot το τρίτο τρίμηνο 23% περισσότερα φορτία σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων προοριζόταν για διεθνείς διαδρομές, ενώ μόνο το 12% είχε τόπο φόρτωσης και εκφόρτωσης στην Αυστρία. «Αυτό το πρότυπο είναι χαρακτηριστικό της αυστριακής αγοράς, η οποία λειτουργεί ως λογιστικός κόμβος μεταξύ Δύσης και Ανατολής καθώς και Βορρά και Νότου», δηλώνει ο Gunnar Gburek. «Η έντονη μείωση της προσφοράς φορτηγών από την Αυστρία, των οποίων οι εταιρείες εξακολουθούν να συγκαταλέγονται στους κορυφαίους παρόχους στόλων, πιθανότατα καλύπτεται από μεταφορείς από άλλες χώρες, κυρίως από την Ανατολική Ευρώπη.»
Αυστρία - Τρίτο Τρίμηνο 2025 έναντι Τρίτου Τριμήνου 2024
Οι προσφορές φορτίων αυξήθηκαν κατά 23%
Η προσφορά φορτηγών μειώθηκε συνεχώς κατά 19%
Οι διεθνείς διαδρομές κυριαρχούν με μερίδιο 88%
Κορυφαία δρομολόγια με γειτονικές χώρες Γερμανία, Ιταλία, Ουγγαρία, Τσεχία, Σλοβενία
Προοπτική: Η τόνωση της κατανάλωσης αυξάνει την πίεση στην αγορά μεταφορών
Το τέταρτο τρίμηνο παραμένει η πίεση στις χωρητικότητες στην αγορά spot υψηλή, ιδιαίτερα εάν η κρατική και ιδιωτική κατανάλωση αυξηθεί όπως προβλέπεται. «Εάν η ζήτηση δεν μειωθεί σημαντικά ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αυτό σίγουρα δεν θα αλλάξει τις φθινοπωρινές μέρες και πριν τα Χριστούγεννα. Οι μεταφορείς μπορούν να αντιμετωπίσουν το τέταρτο τρίμηνο στην αγορά spot με αισιοδοξία, ενώ οι εντολείς πρέπει να αναμένουν υψηλότερες τιμές», λέει ο Gunnar Gburek. «Ωστόσο, παρά την καλή κατάσταση των παραγγελιών και τις αυξανόμενες τιμές μεταφοράς, ελάχιστες νέες χωρητικότητες θα εισέλθουν στην αγορά. Η αβεβαιότητα σχετικά με μια σταθερή ανάκαμψη είναι ακόμη πολύ μεγάλη για να επενδύσουν σε οχήματα και προσωπικό.»
Περισσότερες πληροφορίες στην τρέχουσα TIMOCOM Transportbarometer Report .