TIMOCOM Βαρόμετρο Μεταφορών: Η αγορά spot αποκτά σημασία λόγω της μείωσης της χωρητικότητας
Μετά το χαμηλό του Φεβρουαρίου και τον αδύναμο Μάρτιο, μήπως το αναμενόμενο υψηλό του Πάσχα κινδυνεύει να γίνει θύμα της δασμολογικής πολιτικής του Τραμπ;
The freight share in Europe in the annual overview compared to previous years.
Η ευρωπαϊκή αγορά μεταφορών παραμένει ανισορροπημένη. Το Βαρόμετρο Μεταφορών TIMOCOM, το οποίο αντικατοπτρίζει την αναλογία προσφορών φορτίου προς προσφορές φορτηγού, παραμένει πολύ πάνω από ένα ισορροπημένο επίπεδο 50:50.
Μετά από έναν πολύ ισχυρό Ιανουάριο με μερίδιο 75% φορτίων, το νούμερο μειώθηκε στο 66% τον εποχικά αδύναμο Φεβρουάριο, ξεπερνώντας έτσι τα προηγούμενα έτη. Τον Μάρτιο, το ποσοστό αυξήθηκε μόνο ελαφρώς, αλλά στο 68% παρέμεινε κάτω από το αντίστοιχο ποσοστό του προηγούμενου έτους (73%). Αυτό σίγουρα οφείλεται και στο γεγονός ότι οι διακοπές του Πάσχα φέτος δεν είναι πριν από τα τέλη Απριλίου. Αυτό συνέβη νωρίτερα πέρυσι, γι' αυτό και οι δουλειές για το Πάσχα ξεκίνησαν νωρίτερα.
Οι εταιρείες βασίζονται ολοένα και περισσότερο στην αγορά spot
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, σημειώθηκαν 30% περισσότερες εισαγωγές φορτίων κατά το πρώτο τρίμηνο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Στη Γερμανία, σημειώθηκε αύξηση 17% το πρώτο τρίμηνο (Ιανουάριος +46%, Φεβρουάριος +23%, Μάρτιος -4%). Ο σημαντικά αυξημένος αριθμός προσφορών φορτίων στην Αγορά της TIMOCOM, δείχνει ότι οι εταιρείες εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην αγορά spot. Αυτό οφείλεται επίσης στο γεγονός ότι πολλές εταιρείες μεταφορών στην Κεντρική Ευρώπη, ιδίως στη Γερμανία, έχουν μειώσει τους στόλους τους, αλλά εξακολουθούν να πρέπει να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους βάσει ετήσιων συμβάσεων. Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς η προθυμία για επενδύσεις είναι πολύ υποτονική. Σύμφωνα με το SCI Logistics Barometer, μόνο το 7% των γερμανικών εταιρειών σχεδιάζουν να αγοράσουν οχήματα για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη δεδομένης της στασιμότητας της οικονομίας και των δυσοίωνων προοπτικών.
Η ανάπτυξη στην Αυστρία είναι ελαφρώς καλύτερη από ό,τι στη Γερμανία
Η ανάπτυξη της ζήτησης μεταφορών στην Αυστρία είναι παράλληλη με αυτήν της Γερμανίας, με υψηλότερο ποσοστό αύξησης, παρόμοιο με την οικονομική κατάσταση και στις δύο χώρες. Στην Αυστρία, υποβλήθηκαν συνολικά 24% περισσότερες προσφορές φορτίων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024. Τους πρώτους δύο μήνες υπήρξε σημαντική αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος (Ιανουάριος +72%, Φεβρουάριος +34%), αλλά τον Μάρτιο υπήρξε μια μικρή μείωση 4% σε σχέση με το 2024. Και εδώ, η καθυστερημένη υπόθεση του Πάσχα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως λόγος. Η Γερμανία παραμένει στην πρώτη γραμμή όσον αφορά τις χώρες προορισμού των αποστολών από την Αυστρία, ακολουθούμενη από την Ιταλία και τις εγχώριες αυστριακές μεταφορές. Όσον αφορά τις προσφορές φορτίων από τη Γερμανία, οι μεταφορές προς την Αυστρία κατατάσσονται τρίτες, ακριβώς πίσω από τη Γαλλία και την Πολωνία, και μπροστά από την Ιταλία.
Compared to 2023, the transport capacities offered have fallen by 32%.
32% λιγότερα διαθέσιμα φορτηγά σε σχέση με δύο χρόνια πριν
Παρόλο που οι καταχωρήσεις για διαθέσιμο φορτηγό ήταν ελαφρώς χαμηλότερες από το επίπεδο του προηγούμενου έτους κατά το πρώτο τρίμηνο, οι τιμές μειώθηκαν κατά 32% σε σύγκριση με το 2023. «Λόγω της υψηλής ζήτησης για τιθάσιμα φορτηγά, οι μεταφορείς προφανώς αξιοποιούνται επαρκώς και δεν χρειάζεται να προσφέρουν ενεργά τα διαθέσιμα φορτηγά τους στην Αγορά», αναφέρει ο Gunnar Gburek, Head of Business Affairs της TIMOCOM. «Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν διαδρομές όπου το μερίδιο των φορτίων είναι πολύ κάτω από το 50% και είναι δύσκολο να βρεθούν κατάλληλα φορτία επιστροφής.» Για παράδειγμα, υπάρχουν σημαντικά λιγότερες εντολές μεταφοράς από τη Ρουμανία στη Γερμανία από ό,τι το αντίστροφο.
Σκαμπανεβάσματα στις τιμές προσφοράς και στις προτάσεις τιμών
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, οι τιμές προσφοράς για στάνταρ μεταφορές παρουσίασαν διακυμάνσεις, π.χ. για φορτηγά μουσαμά ή κουρτίνα. Σε διεθνείς διαδρομές στην Ευρώπη, ο εβδομαδιαίος μέσος όρος κυμαινόταν μεταξύ 1,34 €/χλμ και 1,55 €/χλμ, και εντός της Γερμανίας μεταξύ 1,46 €/χλμ και 1,76 €/χλμ. Αντιθέτως, οι εταιρείες μεταφορών προσέφεραν τιμές από 1,53 €/χλμ έως 1,86 €/χλμ στη Γερμανία και από 1,38 €/χλμ έως 1,54 €/χλμ σε όλη την Ευρώπη. Η τιμή εξελίχθηκε με την πάροδο του χρόνου ανάλογα με τη ζήτηση και τις ανάγκες μεταφορών: Μετά τα χαμηλά τρίμηνου τον Φεβρουαρίου, αυτά αυξήθηκαν ελαφρώς ξανά τον Μάρτιο. Στο αποκορύφωμά τους, οι τιμές των φορτίων στη Γερμανία ήταν έως και 10% υψηλότερες από ό,τι το προηγούμενο έτος και έως και 8,4% υψηλότερες σε όλη την Ευρώπη.
Αν λάβουμε υπόψη το μέσο εύρος τιμών στην Ευρώπη, οι τιμές προσφοράς των παρόχων φορτίων, ύψους ~1,44 €/km, είναι μόνο περίπου 2 σεντς χαμηλότερες από τις μέσες προτάσεις τιμών των μεταφορέων, οι οποίες είναι ~1,46 €/km. Ενώ στη Γερμανία είναι σχεδόν 8 σεντς (~1,61 €/χλμ. έναντι ~1,69 €/χλμ.). «Ακόμα κι αν οι τιμές που λαμβάνονται υπόψη εδώ δεν αντιστοιχούν απαραίτητα στις πραγματικά συμφωνημένες τιμές μεταφοράς, είναι σαφές ότι το επίπεδο τιμών στη Γερμανία είναι σημαντικά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», λέει ο Gunnar Gburek της TIMOCOM, αναλύοντας τα δεδομένα.
Αβέβαιες προοπτικές λόγω αστάθμητων παραγόντων
Στην Ευρωζώνη, η οικονομική ανάπτυξη το 2025 χαρακτηρίζεται από διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στις επιμέρους χώρες και δείχνει μια θετική τάση για την Ευρώπη στο σύνολό της. Στη Γερμανία, οι προβλέψεις είναι πολύ επιφυλακτικές και δείχνουν περισσότερο στασιμότητα παρά ανάπτυξη, όπως συμβαίνει στην Αυστρία. Εδώ, η μείωση της παραγωγής είναι τόσο σοβαρή όσο και κατά το έτος Covid 2020. Εκτός από τη βιομηχανία, οι οικοδομή και τουρισμός υποφέρουν περισσότερο.
Ωστόσο, δεδομένων των τρεχουσών συζητήσεων για τους δασμούς, τα οικονομικά δεδομένα για ολόκληρη την Ευρώπη θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαντικά. Σύμφωνα με ανάλυση του Ινστιτούτου ifo, οι νέοι αμοιβαίοι δασμοί των ΗΠΑ που επιβάλλει ο Πρόεδρος Τραμπ πιθανότατα θα μειώσουν τις εξαγωγές της Γερμανίας προς τις ΗΠΑ κατά 2,4%, εάν η ΕΕ δεν λάβει αντίμετρα. «Ειδικά στη Γερμανία και την Αυστρία, όπου οι εξαγωγές διαδραματίζουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο, οι συνέπειες δεν είναι προβλέψιμες», λέει ο Gunnar Gburek. «Για εμάς, αυτό σημαίνει ότι έχουμε θέσει την πρόβλεψη για την ανάπτυξη του βαρομέτρου μεταφορών κάτω από τα νούμερα του προηγούμενου έτους.»
Οι ειδικοί σε θέματα εφοδιαστικής υιοθετούν παρόμοια άποψη στην ετήσια έκθεσή τους, στην οποία δεν έχουν ακόμη ληφθεί υπόψη όλες οι τελωνειακές ανακοινώσεις. Στην πρόβλεψή τους, οι ειδικοί στον τομέα της εφοδιαστικής αναμένουν ανάπτυξη 1,3% για το 2025, αλλά σε πραγματικούς όρους θα συρρικνωθεί κατά 0,1%. Εμπορικοί εταίροι όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα θα συνέχιζαν να χάνουν τη σημασία τους και οι ευρωπαϊκές και παγκόσμιες οικονομίες θα αναπτύσσονταν καλύτερα στο μέλλον.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση στην αγορά μεταφορών και το βαρόμετρο μεταφορών μπορείτε να βρείτε στο Newsroom στη διεύθυνση www.timocom.de.